دونالد ترامپ با امضای دو فرمان اجرایی جدید، برنامه گسترده‌ای را برای توسعه کامپیوترهای کوانتومی و ارتقای زیرساخت‌های امنیتی آمریکا آغاز کرد. یکی از این فرمان‌ها، بر تسریع تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی و توسعه فناوری‌های مرتبط تمرکز دارد و دیگری به مهاجرت سریع نهادهای دولتی به سیستم‌های رمزنگاری مقاوم در برابر حملات کوانتومی اختصاص یافته است. دولت آمریکا اعلام کرده که ظرف ۱۸۰ روز آینده، استراتژی ملی کوانتوم به‌روزرسانی خواهد شد و همکاری میان دولت، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای حفظ برتری این کشور در رقابت جهانی افزایش می‌یابد.

این دستورات زمانی اعلام و صادر شدند که حدود یک ماه پیش، دولت چین از برنامه خود مبنی بر سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه‌ای متشکل از کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد.

اهمیت این خبر برای بازار ارز دیجیتال، به تهدید بالقوه کامپیوترهای کوانتومی علیه سیستم‌های رمزنگاری فعلی بازمی‌گردد. در متن فرمان اجرایی تأکید شده که کامپیوترهای کوانتومی قدرتمند در آینده می‌توانند بسیاری از روش‌های رمزنگاری رایج را به چالش بکشند. به همین دلیل، پروژه‌های بزرگی مانند اتریوم و سولانا از هم‌اکنون روی نقشه راه «رمزنگاری پساکوانتومی» خود کار می‌کنند. در مقابل، جامعه بیت‌کوین هنوز بر سر نحوه محافظت از کیف‌پول‌ها و دارایی‌های قدیمی در برابر این تهدید به اجماع نرسیده است.

این خبر حداقل در بازه کوتاه‌مدت تهدید مستقیمی برای بیت‌کوین یا سایر بلاک‌چین‌ها محسوب نمی‌شود، اما نشان می‌دهد رقابت جهانی در حوزه فناوری کوانتومی وارد مرحله جدیدی شده است. اگر پیشرفت این کامپیوترها با سرعت فعلی ادامه پیدا کند، ارتقای الگوریتم‌های امنیتی بلاک‌چین‌ها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت کریپتو در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

آخرین اخبار ارز دیجیتال را در وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس بخوانید.