از ضربه سر زین‌الدین زیدان تا لگد وین رونی، در ادامه مطلب خواهید دید کدام بازیکنان و تیم‌ها در تاریخ جام جهانی فوتبال بیشترین کارت قرمز را دریافت کرده‌اند.

بازیکنانی که بیشترین کارت قرمز را در تاریخ جام جهانی دریافت کرده‌اند

در طول تاریخ پرفرازونشیب جام جهانی فوتبال، ۱۷۴ بازیکن از زمین اخراج شده‌اند، اما تنها دو نفر از آن‌ها بیش از یک بار کارت قرمز گرفته‌اند: ریگوبرت سانگ از کامرون و زین‌الدین زیدان از فرانسه.

سانگ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت، به شکلی غیرمنتظره به فهرست تیم ملی کامرون تحت هدایت آنری میشل برای جام جهانی ۱۹۹۴ در ایالات متحده دعوت شد. پس از بازی در دیدار افتتاحیه مقابل سوئد، او در بازی بعدی تیمش برابر برزیل اخراج شد. سانگ همچنان جوان‌ترین بازیکنی است که تاکنون در جام جهانی اخراج شده است (۱۷ سال و ۳۵۸ روز)، و هنوز تنها نوجوانی است که در این تورنمنت کارت قرمز گرفته.

دومین اخراج او چهار سال بعد رقم خورد؛ در آخرین بازی مرحله گروهی کامرون در جام جهانی ۱۹۹۸ و تساوی ۱-۱ مقابل شیلی که باعث شد شیرهای رام‌نشدنی از صعود بازبمانند.

زیدان نخستین مورد از دو کارت قرمز خود را در همان جام جهانی ۱۹۹۸ دریافت کرد؛ او در دومین بازی مرحله گروهی فرانسه مقابل عربستان سعودی به دلیل لگد کردن فؤاد انور اخراج شد.

اما این موضوع مانع از آن نشد که شماره ۱۰ فرانسه اثر خود را بر تورنمنت بگذارد. او در ادامه در دیدار فینال دو گل زد تا فرانسه در خانه جام جهانی را بالای سر ببرد.

با این حال، دومین کارت قرمز او به همان اندازه مشهور بود که می‌توان تصور کرد. در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، زیدان در وقت اضافه به دلیل ضربه سر به مارکو ماتراتزی اخراج شد. این آخرین اقدام دوران حرفه‌ای او در عرصه جام جهانی بود، و فرانسه در نهایت فینال را در ضربات پنالتی به ایتالیا واگذار کرد.

کارت‌های قرمز در فینال جام جهانی

کارت قرمز زیدان مقابل ایتالیا در سال ۲۰۰۶ یکی از پنج کارت قرمزی است که در فینال جام جهانی مردان نشان داده شده است. فهرست کامل آن به این شرح است:

  • پدرو مونزون – آرژانتین مقابل آلمان غربی، ۱۹۹۰
  • گوستاوو دزوتی – آرژانتین مقابل آلمان غربی، ۱۹۹۰
  • مارسل دسایی – فرانسه مقابل برزیل، ۱۹۹۸
  • زین‌الدین زیدان – فرانسه مقابل ایتالیا، ۲۰۰۶
  • جان هایتینگا – هلند مقابل اسپانیا، ۲۰۱۰

اخراج همزمان پدرو مونزون و گوستاوو دزوتی از آرژانتین مقابل آلمان غربی در سال ۱۹۹۰، در مسابقه‌ای رخ داد که اغلب از آن به عنوان یکی از زشت‌ترین فینال‌های جام جهانی یاد می‌شود. این مسابقه یکی از ۱۴ بازی جام جهانی است که در آن یک تیم دو بازیکن اخراجی داشته است.

از میان این پنج کارت قرمز در فینال‌ها، تنها دسایی بازی را در تیم پیروز به پایان رساند.

تیم‌هایی که بیشترین کارت قرمز را در تاریخ جام جهانی دریافت کرده‌اند

با وجود اینکه برزیل معمولاً با سبک بازی هجومی شناخته می‌شود، این کشور در فهرست تاریخی بیشترین کارت قرمز در جام جهانی مردان در صدر قرار دارد:

  • برزیل: ۱۱
  • آرژانتین: ۱۰
  • کامرون: ۹
  • اروگوئه: ۹
  • هلند: ۸
  • ایتالیا: ۸
  • آلمان: ۸
  • پرتغال: ۶
  • مکزیک: ۷
  • فرانسه: ۶
  • مجارستان: ۵

تعداد بالای کارت قرمز برزیل تا حدی به این دلیل است که آن‌ها بیش از هر کشور دیگری در جام جهانی بازی کرده‌اند. اگر بخواهیم کارت قرمز به ازای هر بازی را بررسی کنیم، کامرون جایگاه بالاتری دارد. این تیم در فقط ۲۶ بازی، ۹ کارت قرمز گرفته و به طور میانگین هر ۲.۹ بازی یک اخراج داشته است.

در همین حال، ژاپن پاک‌ترین تیم تاریخ جام جهانی است. آن‌ها بیش از هر تیم دیگری (۲۵ بازی) در جام جهانی حضور داشته‌اند، بدون آنکه حتی یک کارت قرمز دریافت کنند.

بیشترین کارت قرمز در یک دوره از جام جهانی

جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان، رکورد بیشترین کارت قرمز در یک دوره از رقابت‌های جام جهانی مردان را در اختیار دارد؛ در آن تورنمنت ۲۸ بازیکن اخراج شدند.

  • آلمان ۲۰۰۶: ۲۸
  • فرانسه ۱۹۹۸: ۲۲
  • کره جنوبی و ژاپن ۲۰۰۲: ۱۷
  • آفریقای جنوبی ۲۰۱۰: ۱۷
  • ایتالیا ۱۹۹۰: ۱۶
  • آمریکا ۱۹۹۴: ۱۵
  • برزیل ۲۰۱۴: ۱۰

علاوه بر کارت قرمز زیدان در فینال، جام جهانی ۲۰۰۶ یکی از بدنام‌ترین لحظات تاریخ حضور انگلیس در جام جهانی را نیز در خود داشت: اخراج وین رونی مقابل پرتغال در مرحله یک‌چهارم نهایی، پس از لگد کردن ریکاردو کاروالیو. چشمک کریستیانو رونالدو به نیمکت پرتغال بعد از آن صحنه، بیش از پیش به جنجال‌ها دامن زد.

آن تورنمنت همچنین یکی از عجیب‌ترین لحظات داوری تاریخ جام جهانی را به خود دید؛ زمانی که گراهام پول به اشتباه سه کارت زرد به یوسیپ شیمونیچ از کرواسی نشان داد، پیش از آنکه سرانجام او را اخراج کند.

بیشترین کارت قرمز در یک مسابقه جام جهانی

بازی جام جهانی با بیشترین اخراجی، دیدار پرتغال مقابل هلند در سال ۲۰۰۶ بود؛ جایی که والنتین ایوانف چهار کارت قرمز نشان داد، دو تا برای هر تیم. مسابقه‌ای آن‌قدر مشهور که حتی صفحه مخصوص خود را در ویکی‌پدیا با عنوان «نبرد نورنبرگ» دارد و پرتغال آن دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی را با گل مانیشه ۱-۰ برد.

آن روز، کوشتینیا و دکو از پرتغال اخراج شدند و خالد بولهروز و جیووانی فن‌برونکهورست نیز برای هلند کارت قرمز گرفتند.

علاوه بر چهار کارت قرمز، ایوانف ۱۶ کارت زرد هم به بازیکنان دو تیم نشان داد که در آن زمان یک رکورد بود. این رکورد کارت زرد بعدها در سال ۲۰۲۲ شکسته شد؛ زمانی که داور اسپانیایی آنتونیو ماتئو لاهوز در دیدار یک‌چهارم نهایی آرژانتین مقابل هلند، ۱۸ کارت زرد نشان داد (۱۶ کارت به بازیکنان و ۲ کارت به اعضای کادر فنی).

چهار کارت قرمز

  • پرتغال مقابل هلند – ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶

سه کارت قرمز

  • برزیل مقابل چکسلواکی – ۱۲ ژوئن ۱۹۳۸
  • مجارستان مقابل برزیل – ۲۷ ژوئن ۱۹۵۴
  • آفریقای جنوبی مقابل دانمارک – ۱۸ ژوئن ۱۹۹۸
  • ایتالیا مقابل آمریکا – ۱۷ ژوئن ۲۰۰۶
  • کرواسی مقابل استرالیا – ۲۲ ژوئن ۲۰۰۶
  • مکزیک مقابل آفریقای جنوبی – ۱۱ ژوئن ۲۰۲۶