جمعی از بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و مدیرعامل این سازمان، خواستار بازنگری در نحوه محاسبه مستمری‌ها و برقراری مجدد حق عائله‌مندی شدند.

جمعی از بازماندگان تامین اجتماعی در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس ‌جمهور و مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی خواستار برقراری حق عائله‌مندی در مستمری سال جاری شدند.

به گزارش قدس آنلاین در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر عارف، معاون محترم اول رئیس‌ جمهور

جناب آقای دکتر سالاری، مدیر عامل محترم سازمان تأمین اجتماعی
با سلام و احترام؛

ضمن عرض خدا قوت، بدین‌ وسیله به استحضار می‌رساند با وجود افزایش مستمری‌ها در سال ۱۴۰۵، متأسفانه حذف برخی ردیف‌های پرداختی از جمله «حق عائله‌مندی» برای گروهی از بازماندگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، موجب بروز مشکلات معیشتی جدی برای این قشر شریف شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که انتظار می‌رفت افزایش‌ها متناسب با نرخ تورم باشد، برای برخی بازماندگان (به‌ویژه بانوان بازمانده با فرزند تحت تکفل)، دریافتی سال گذشته از مبلغ ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، تنها به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده افزایشی در حدود ۲۲ درصد است. این میزان افزایش، نه تنها با نرخ تورم عمومی همخوانی ندارد، بلکه در مقایسه با سایر صندوق‌های بازنشستگی و گروه‌های حقوق‌بگیر، پایین‌ترین نرخ رشد را شامل شده و عملاً قدرت خرید این قشر آسیب‌پذیر را بیش از پیش کاهش داده است.

لذا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و ضرورت حمایت از زنان بازمانده که از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند، از محضر عالی تقاضا داریم دستور فرمایید نسبت به بازنگری در بودجه و نحوه محاسبه مستمری این گروه اقدامات لازم صورت پذیرد. پیشنهاد مشخص این است که «حق عائله‌مندی» برای این عزیزان مجدداً برقرار گردد.

همچنین، با توجه به تنگناهای مالی سازمان، از جناب آقای دکتر سالاری خواهشمندیم در صورت امکان، منابع مالی لازم جهت تأمین ردیف عائله‌مندی بازماندگان، به صورت علی‌السویه (۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد توسط سازمان تأمین اجتماعی) پیش‌بینی و تأمین گردد تا بخشی از آلام معیشتی این خانواده‌ها مرتفع شود.

ذکر این نکته ضروری است که مستمری بگیران سایر صندوق های بازنشستگی، بدون پرداخت ریالی حق بیمه بابت عائله‌مندی از این مزایا بهره‌مند هستند، بنابراین انتظار بازماندگان تامین اجتماعی خواسته بر حقی است.
پیشاپیش از حسن توجه، درایت و پیگیری دلسوزانه جنابعالی در جهت احقاق حقوق بازماندگان سپاسگزاریم.

جمعی از بازماندگان تامین اجتماعی

رونوشت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

درخواست بازماندگان تأمین اجتماعی برای احیای «حق عائله‌مندی»